Tidlig i juni 2021 annonserte det danske luftforsvaret at de hadde gått til innkjøp av to elektriske Pipistrel Velis Electro for pilotopplæring, som en del av forsvarets klimasatsing. Nyheten vakte naturligvis stor begeistring i media verden rundt. Nå har flyskolene fått nok av tøvet og annonserer at de kvitter seg med flyene når avtalen løper ut i september. Det blir nok ikke formidlet med samme bredde.

Det har vært veldig stille rundt denne satsingen siden annonseringen, og årsaken er rett og slett at flyene ikke holder mål. Rekkevidden er for kort, og manøvreringsevnen er for lav, så flyene vil bli returnert til fabrikken etter prøveperioden.

Begge flyene har vært stasjonert på det danske forsvarets flyskole i Karup, men har i følge talsmann Casper Børe Nielsen til Ing.dk fortsatt ikke blitt fløyet av noen studenter.

– En stor del av Flyveskolen handler om å finne og velge ut Det Kongelige Danske Luftforsvars fremtidige piloter. Vi vil ikke unødvendig forstyrre den intense prosessen studentene må gjennom ved å introdusere et nytt fly under et tettpakket program.

Det tyder igjen på at flyene har blitt påtvunget skolen av politikere og miljøaktivister som symbolpolitikk, mens fagmiljøene aldri har hatt noen tro på eksperimentet. Her i Norge er imidlertid både politikere og luftfarts-ansvarlige overbevist om at elektriske fly er rett rundt hjørnet, selv om Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen havarerte med et lignende fly i august 2019 og nesten tok livet av seg selv og statssekretær Aase Marthe J. Horrigmo.

Også ledelsen i Widerøe har sverget på at batteri-fly er fremtiden, og deres passasjerer snart skal fraktes lavt og langsomt over over norske fjell og fjorder i allslags vær. Heldigvis vil slike fantasifly neppe få internasjonal godkjenning for persontransport på mange tiår, om noensinne.

Flyging er veldig farlig, og høyeste prioritet er å ivareta sikkerheten, ikke oppnå politiske klimamål.

 

Les også

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.

Mest lest

Les også